top of page

van betasting tot impuls: de zenuwen

Vandaag dacht ik: waar zou ik eens over schrijven op deze dinsdag. Ik zocht op wikipedia op: 17 januari. Dat deed ik omdat je dan kan zien wat er die dag is gebeurt in de geschiedenis. Daar zat ook niet echt wat interessants tussen. Dus moest ik zelf wat bedenken. Ik wou wat over biologie doen omdat ik dat het leukste vind maar ook omdat er daar niks over op mijn blog staat. Dus ik kwam met een rare gedachtekronkel bij het idee om iets te schrijven over zenuwen.

wat zijn zenuwen?

zenuwen zijn de boodschappers van het lichaam. Bij elk orgaan dat bij een zintuig hoort zitten ze: bij de ogen, oren, tong, neus en onder je huid. De zintuigen zitten dus overal.

De zenuwen worden geprikkeld door een gebeurtenis bijvoorbeeld: je hoort de deurbel. De zenuwen die in de oren zitten de prikkels om in een impuls. Die impuls gaat naar een zenuwbaan die het naar de hersenen leidt. (Als je iets voelt gaat het via je ruggenmerg.) Je hersenen denken: hé, is dat niet onze deurbel. Je hersenen sturen dan een signaal naar je spieren en je staat op. Dan ben je bij de deur en zie je buurvrouw die vraagt of ze een kopje suiker mag lenen.

zenuwen zijn echt overal (foto: www.toekomstmetms.nl)

hoe werkt een zenuw?

Het zenuwstelsel bestaat uit verschillende cellen. Daarom moet het impuls overgegeven worden (u kan het vergelijken met een estafetteloop). Dat gebeurt via synapsen. Ze geven daarbij chemische stoffen over. Dat kan bijvoorbeeld dopamine zijn.

Dit is het einde van mijn bericht. Heeft u suggesties voor zaterdag of een opmerking/vraag? Laat mij dat weten via contact.

bron:

www.wikipedia.org

www.menselijk-lichaam.com


bottom of page