top of page

Robbert Dijkgraaf

Hallo lezers, ik zal maar beginnen met een mededeling: ik heb een bepaald aantal mailtjes dat ik in een maand naar abonnees kan sturen. Om meer te kunnen moet ik premium kopen. Dat ga ik dan ook doen, maar dat gebeurt pas volgende maand.

Nu wat over dit artikel. Ik wou dit artikel dinsdag schrijven alleen toen lag 's middags ineens de wifi er uit. Ik wou het over Robbert Dijkgraaf doen omdat hij jarig was op 24 januari (geboren: 1960). In dit artikel ga ik zijn biografie vertellen.

Biografie

Robbert Dijkgraaf is geboren in Ridderkerk (Zuid-Holland). Zijn middelbare school was het Erasmiaans Gymnasium in Rotterdam. Robbert studeerde natuurkunde en wiskunde aan de universiteit Utrecht. Hij onderbrak zijn studie enkele jaren en volgde een opleiding schilderen aan de Gerrit van Rietveld Academie. Daarna ging hij weer verder met zijn studie en studeerde af met cum laude (hoger dan een 8). Vanaf 1989 deed hij 3 jaar onderzoek op de universiteit van Princeton (Verenigde Staten) en het IAS (institute for advanced study) ook in Princeton. Toen hij weer in Nederland was werd hij hoogleraar mathematische natuurkunde. Dat is (zoals wikipedia het mooi zegt) het toepassen van wiskunde op natuurkundige problemen. In 2003 ontving Robbert de spinozapremie (de Nederlandse Nobelprijs). 5 jaar later werd hij president van de KNAW (Koninklijke Nederlanse Akademie van Wetenschappen). Dat was hij tot 2012. Hij is vanaf 1 juli directeur van het IAS. Ook werd hij op 5 juni in dat zelfde jaar tot ridder benoemd en kreeg hij een speld opgespeld door Mark Rutte.

Robbert Dijkgraaf onderzoekt kwantumzwaartekracht (een theorie die gaat over de werking van zwaartekracht), de snaartheorie (een theorie die 4 natuurkundige mysteries in 1 theorie samenbrengt), deeltjesfysica (over materie en straling) en wiskundige problemen.

Robbert Dijkgraaf (foto: nl.wikipedia.org)

mijn verhaal

Ik deed in groep 7 een project over het IAS. Daarvoor wou ik Robbert Dijkgraaf interviewen. Na mijn eerste mailtje antwoordde zijn secretaresse. Even later kreeg ik een mailtje van 'the man himself'! Uiteindelijk had hij het te druk met zijn werk. Maar ik heb wel een gratis pakket gekregen met onder andere de boeken 'Reuzen van de lage landen' en 'Einsteins theorie' en 'De wiskundige werkelijkheid'.

Dit was het artikel. Alvast gelukkig nieuw jaar (morgen is het Chinese nieuw jaar). Het wordt het jaar van de haan.

bronnen:

www.robbertdijkgraaf.com

www.wikipedia.org


bottom of page